Nincs túlélő a tegnap magyar időszerint éjjel fél egykor Tulától 100km-re délre felfedezett An-22-es gép égő maradványai között, mondta az orosz rendkivüli helyzetek minisztériuma (MCsSz) egyik funkcionáriusa. Szem- és fültanúk szokatlan motorhangról és robbanásról számoltak be. A RIA Novosti katonai szakírója a csaknem ötven éves légijármű motorhibájára gyanakszik. A gép bázisára Ivanovóba igyekezett, amikor a szerencsétlenség érte. A tulai kormányzó szerint 12-en voltak a fedélzeten.
A gép sorsával kapcsolatos információk ellentmondásosak. Az orosz védelmi minisztérium szerint az An-22-es órákkal azelőtt, hogy felfedezték a roncsokat, (magyar idő szerint kedd este fél nyolckor) eltűnt a radarképernyőkről.
(A fotó illusztráció a Wikipediáról)
Az orosz légierőnek mintegy 300, különböző (taktikai, stratégiai) szállítógépe van, többségük a 60-as, 70-es évekből. Az An-22-es az 1965-ös Le Bourget Airshow szenzációja volt, akkoriban a világ legnagyobb katonai szállítógépe egymással szemben forgó négy duplapropelleres turboprop hajtóművével. Az An-22 mindmáig a világ legnagyobb turboprop motoros szállítógépe.
Jelenleg az orosz légierő legmodernebb tipusai az Il-76 szállítógép (1974-ben szállították az első példányokat a szovjet légierőnek), az eddig legsikeresebb szovjet/orosz stratégiai szállítógép továbbfejlesztett modelljei (MF, TF, MD), továbbá az Il-76TD-90VD, a 2005-ben új hajtóművel (PS-90, amely teljesíti az Euro-normaszinteket) ellátott legújabb derivatíva. AWACS-változata az A-50 Smel 1984 óta rendszeresített a szovjet/orosz légierőben.
Az Il-76-os sárkánya a kínai AWACS, a KJ-2000 alapja is, miután 2000-ben Moszkva – amerikai nyomásra – elállt az izraeli Phalcon radarrendszerrel felszerelt A-50I modifikáció Kínának való eladásától. Kína ezután fejlesztette ki saját AWACS-át, ami viszont ki van szolgáltatva az oroszok Il-76 alapgép-szállítási feltételeinek (amelyek a hírek szerint tovább szigorodnak).
Moszkva és Kiev kapcsolatjavulásával ismét felgyorsították az An-70-es új turboprop szállítógép száriagyártásával kapcsolatops előkészületeket. Jelenleg csak prototítusok repülnek belőle. A gép paraméterei közül több jobb, mint a konkurrens A400M-é (pl 47 tonna terhet visz, szemben az A400M 37 tonnájával – kisebb üres súly mellett – az An-70-es átesési sebessége egészen egyedülállóan alacsony, 113km/ó, ami igen rövid leszállópályát tesz lehetővé és az alacsonyabb sebesség miatt a pálya minőségére sem annyira érzékeny).
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.